”Vi fick klämma och känna på
maskinerna”
Hos Brf Bläckhornet står sedan 2017, sex stycken tvättstugor med
PODAB-maskiner redo att användas. Inför köpet valde föreningen att kontakta tre
olika leverantörer för att jämföra olika lösningar och
offerter.
”Vi bestämde oss för PODAB efter att vi tillsammans med deras säljare besökt
Uppvit, en återförsäljare här i Uppsala. Där fick vi chansen att känna och
klämma på maskinerna och t.o.m. provköra mangeln, vilket var väldigt bra. Vi
visste precis vad vi köpte, till skillnad från när man bara bläddrar i en
katalog” – berättar Ulrika Detrumf, sekreterare i föreningen.
En investering på lång sikt
”Vi såg tvättstugan som en investering på lång sikt. Vi ville att tvättstugan
skulle vara hållbar och energisnål. Och då fastnade vi får små finesser hos
produkterna som spelar stor roll. Ett exempel var att torkskåpen stängde av sig
automatiskt när man öppnar det. Eftersom vi köpt så många produkter, så gör
alla små finesser skillnad” - menar Ulrika.
Brf Bläckhornet har även ett
digitalt bokningssystem. De boende bokar nu sin tvättid med en tagg
och de kan inte längre starta en maskin utan att ha bokat. Det är viktigt med
ett fungerande bokningssystem, speciellt i större föreningar, då
man kan minimera problemet med att folk tar varandras tider.
En grovtvättstuga för mattor
Föreningen har också valt att satsa på en grovtvättstuga, som i
första hand är till för mattor. Det har dock visat sig att det faktiskt är den
tvättstugan som är mest populär bland de boende och används oftast. Enligt
Ulrika Detrumf har det troligtvis att göra med att man kan tvätta mycket tvätt,
väldigt snabbt.