Planera tvättstugan efter behov
För att det nya konceptet med en stor tvättstuga skulle fungera fick man tänka till eftersom det var viktigt att de boende fick behålla närheten till tvättstugan. Det löstes genom att ordna två ingångar, för att komma in i tvättstugan från olika håll. Precis som tidigare bokar man två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp till varje tvättpass. Maskinerna är placerade i två tvättgrupper på var sin sida av lokalen så att man inte går in i varandra.
”Vi har också valt att sätta in ett digitalt bokningssystem vilket fungerar supersmidigt. Vi i styrelsen har inte fått några klagomål, och det brukar ju vara ett gott tecken på att de boende är nöjda”, säger Katarina.
"Vi valde PODAB som leverantör då de hade den bästa lösningen"
I samband med ombyggnationen tog Brf Eskulapius ett helhetsgrepp om tvättstugan. Den tidigare tvättstugeutrustningen kom från olika varumärken och började bli till åren och krångla. Föreningen tog då in offerter från flera företag och jämförde.
”Vi valde PODAB som leverantör då de presenterade den bästa lösningen. Vi har även fått ett väldigt bra bemötande med snabb återkoppling, både gällande offerter och övriga frågor. Och de har snabbt varit på plats när det behövts”, säger Katarina.
Ombyggnationen har haft positiv inverkan på föreningens ekonomi på flera plan. Att tillgängliggöra ytterligare två lägenheter är en aspekt, men även driftskostnaderna i tvättstugan har sänkts.